Tom De Pauw, een gepassioneerd horecadier... en zijn visie op digitalisering.
Moeten we je Tom De Pauw nog voorstellen? Tom is als zaakvoerder van AAPI en founder van Horecafocus al jaren dé referentie op het vlak van personeelsbeleid. Verder is Tom ook een voortrekker in de professionalisering en digitalisering van de horeca in het algemeen. Een boeiend interview met een gepassioneerd horecadier.
Tom, hoe kijk jij naar de digitalisering in de horeca?
Je hebt enerzijds innovatie, disruptie en anderzijds de recurrente business. Je hebt de start up en de spin off die een innovatief, en dikwijls disruptief product in de markt zetten. Daar tegenover staat de aloude economie met de grote bombasten die samen 95% van de HR en Payroll markt bezitten. Het zal dan ook belangrijk zijn om te zien hoe innovatief beide werelden zullen samenwerken met maar 1 doel voor ogen; de ultieme oplossing op maat van de horecaondernemer om rendabel te kunnen zijn in een arbeidsintensieve sector met de hoogste loonlasten.
Het ergste wat de sector kan overkomen, is dat alle bombasten alle innovatieve tools overnemen. Duidelijker kan ik niet zijn.
Misschien ook even meegeven dat er een grote rol is weggelegd voor de Federatie Horeca Vlaanderen en organisaties zoals de B.R.A (Belgian Restaurant Association). Ook zij dienen de boodschap van ‘digitalisering’ kwalitatief uit de dragen en de digitale transformatie te ondersteunen via allerlei vormingsinitiatieven.
Toch zien we wel samenwerkingen, AAPI werkt bijvoorbeeld nauw samen met Growzer?
Klopt, af en toe vinden bedrijven en/of start-ups elkaar. Het gaat dan om bedrijven met een gezamenlijk DNA, die elkaar willen versterken en waar een enorme synergie in zit. Het sterke punt van Growzer is zeker en vast het digitaal bestellen, het voorraadbeheer, de smart menu engineering en hun maximale kostcontrole.
Bovendien zit er overduidelijk horeca-expertise in dit pakket, daar is de inbreng van Frank de Meulder ongetwijfeld zeer belangrijk geweest en nog steeds trouwens. Je moet de DNA van de sector kunnen doorgronden, anders kun je nooit de problemen oplossen. Ondertussen hebben ze ook enkele grote namen als Otomat en Bavet, als early adopters, binnengehaald en dat trekt natuurlijk andere ondernemers over de streep. Met AAPI koppelen we naadloos aan Growzer waardoor we vanuit ons AAPI dashboard de ondernemer snel een overzicht kunnen geven op hun winners, runners, sleepers en….spijtig genoeg, losers.
Kan je misschien even schetsen wat AAPI kan betekenen voor een ondernemer?
AAPI is de hartbeat van elke onderneming. Via het dashboard krijg je real time zicht op de gezondheid van je horecazaak. Elke minuut brengen we uw kosten en baten in kaart en geven we u via slimme sensoren nuttige notificaties waardoor u pro actief kan bijsturen op vlak van uw personeelskosten en F&B.
Met AAPI maakt u efficiënt uw planning en automatiseert een horecaondernemer 100% zijn loonberekening. Ik noem het wel eens stoeferig het eerste digitaal sociaal secretariaat van België. AAPI koppelt uw personeelskost, vaste kost en F&B kost aan uw omzet via tal van koppelingen met sociale secretariaten, boekhoudtools, kassaleveranciers en GROWZER.
Er zijn overduidelijk nog steeds een aantal pijnpunten in de sector, waar zie je wel vooruitgang?
Het crossmediale en het feit dat er heel wat toepassingen nu met de smartphone (zowel IOS als ANDROID) aangestuurd kunnen worden, was toch wel een game changer. Als we er in slagen onze tools een lifestyle sausje mee te geven en management fun te maken, dan hebben we meer impact. Van noodzakelijk kwaad naar sexy.
Verder laten AAPI en andere tools ook steeds meer toe grondige analyses te maken op basis van big data, waardoor een zaak beter gerund kan worden.
Waar ligt jouw persoonlijke ambitie nog Tom?
Ten eerste wil ik bekomen dat de horecaondernemer van morgen zich 100% kan focussen op zijn tijd, talent en geld. Ten tweede wil ik verbinden. Samenwerkingen tussen concullega’s zijn immers cruciaal voor het rendement van de horecaondernemer. Dat ‘verbinden’ uit zich ook in het feit dat AAPI met heel wat externe pakketten en kassaconstructeurs zoals Yuki, Growzer, Crewplanner, Lightspeed, Untill, Trivec, … koppelt.
Verder wil ik de sector ook blijven bewustmaken van het belang van de digitalisering. Ondanks het feit dat heel wat horecazaken het moeilijk hebben om rendabel te werken, is de tijd rijp om te investeren in tools die hen kunnen helpen bij het rendabliseren van hun zaak met minder administratieve romslomp als extra motivator.
Met AAPI bieden we een FULL CIRCLE inzicht in de kostenstructuur van een horecazaak, met één inlog en met één dashboard. Zo eenvoudig moet het zijn en blijven.
Bovendien blijft ook de opstart cruciaal. Mensen moeten ermee leren werken en een goede onboarding en begeleiding is dan ook ontzettend belangrijk. Iets wat zowel wij als Growzer overduidelijk begrepen hebben. We noemen het wel eens de FIGITALE aanpak, oftewel de fysieke ondersteuning bij de digitale transformatie.
Tenslotte geloof ik niet meer in de traditionele aanpak van een sociaal secretariaat. De wetgeving wordt steeds complexer. Ik geloof dan ook nog steeds sterk in de focus op één sector. De volledige flow van het capteren van data, tot dashboarding, een koppeling met de kassa en een correcte verloning, etc … van a tot z regelen op een zo makkelijk mogelijke manier voor de ondernemer, daar blijf ik voor vechten.