De vijf grootste uitdagingen voor retailbedrijven en tips om ze gericht aan te pakken

Elke dag weer stapelen de uitdagingen zich op in de retailsector: personeelsbeheer, complexe planningen, vlotte communicatie met werknemers enz. Allemaal zaken die al snel veel tijd vragen en de handelaar afleiden van zijn hoofddoel: een tevreden klant. Gelukkig zijn er oplossingen die retailbedrijven vlotter laten draaien. Hieronder lees je vijf tips om ook jouw bedrijf productiever te maken en je teams eenvoudiger aan te sturen.

1. Automatiseer administratieve taken

Administratie is onmisbaar, maar kan al snel een bron van frustratie worden. Contractbeheer, wettelijke aangiftes, personeelsdossiers enz. Papierwerk beheerst vaak ons dagelijkse leven. Met tools die administratieve taken automatiseren kun je die werklast verlichten. Contracten digitaal ondertekenen vermindert bijvoorbeeld het papierwerk en voorkomt vergissingen. Door te kiezen voor een geautomatiseerde oplossing hou jij meer tijd over voor wat echt telt: een uitstekende service voor je klanten.

2. Vereenvoudig de planning

Een planning maken is vaak een echt huzarenstukje in de retail. Het is niet makkelijk om rekening te houden met ieders voorkeuren en in te spelen op onvoorziene gebeurtenissen. Gebruik daarom een tool die rekening houdt met de beschikbaarheden en automatisch de werkuren toewijst. Zo bespaar je niet alleen tijd, maar optimaliseer je ook de productiviteit van je team door de planning af te stemmen op hoe druk het is in je zaak. Een vlotte planning laat je winkel beter draaien en maakt komaf met eindeloze compromissen en vervelende spanningen.

3. Laat je werknemers zelf hun werktijd beheren

Als je werknemers de kans geeft om hun eigen werktijd te beheren, komt dat de flexibiliteit op de werkvloer vaak ten goede. Doordat ze kunnen aangeven wanneer ze beschikbaar zijn of uren mogen ruilen, ontstaat er minder wrijving en voelen ze zich meer tevreden op het werk. Een werknemer die zijn werktijd zelf mag indelen is vaak meer gemotiveerd en betrokken, wat zich dan weer vertaalt in een betere dienstverlening aan de klanten.

4. Anticipeer op afwezigheden en verzeker de dienstverlening aan klanten op elk moment

In de retail kunnen onvoorziene afwezigheden rechtstreekse gevolgen hebben voor je klanten. Om onderbrekingen in de dienstverlening te voorkomen, is het cruciaal om zicht te hebben op ieders beschikbaarheid en afwezige medewerkers snel te kunnen vervangen. Een systeem dat mogelijke vervangers voorstelt voor afwezige collega’s kan een echte reddingsboei zijn. Je kunt dan namelijk gericht reageren en je dienstverlening op hetzelfde hoge peil houden.

5. Zorg voor snelle en gecentraliseerde communicatie ​

E-mails, berichten, telefoontjes: de interne communicatie kan snel versnipperd worden en zo aan kracht inboeten. De contacten met je medewerkers centraliseren op één platform is daarom van onschatbare waarde: alles is duidelijker én je kunt sneller reageren. Een tool waarmee je informatie direct kunt delen en ieder teamlid onmiddellijk op de hoogte kunt brengen van wijzigingen in de planning of andere essentiële zaken, helpt je om soepel en transparant te werken. 

Gedaan met “Maar ik heb je toch een sms gestuurd!” en andere communicatieproblemen.

Conclusie: kies voor meer gemoedsrust met AAPI, de oplossing voor jouw bedrijf

De retailsector evolueert snel. Handelaars moeten bijblijven en er tegelijk over waken dat hun bedrijf optimaal draait. AAPI is nu beschikbaar voor de retail en speelt perfect in op de uitdagingen in die sector door alle belangrijke functies te centraliseren op één platform. Je verspilt minder tijd aan administratieve taken, de planning wordt eenvoudiger en de communicatie met je team gaat erop vooruit. 

Door voor AAPI te kiezen, kies je voor meer productiviteit en een onmisbare partner voor het beheer van je winkel. Een ongelofelijk handige supertool voor superhelden zoals jij!

Vraag een demo aan

Zorg voor voldoende flexibiliteit in uw planning