Planningstool AAPI doet horeca-uitbaters watertanden met kracht van artificiële intelligentie

​Samenwerking met AI-expert Dataroots en visualisatieplatform cumul.io vertaalt zich in vlot verteerbare data inzichten, realtime slimme sensoren en excellerende efficiëntie.


​Collab van AAPI met Dataroots en cumul.io doet Belgische horeca-ondernemer watertanden

Om de voor uitbaters van hotels, restaurants en cafés moeilijk consumeerbare immense hoeveelheid bedrijfsdata te converteren naar waardevolle inzichten, schuift de Antwerpse horeca tech start-up AAPI aan tafel bij de Leuvense AI-expert Dataroots en visualisatieplatform cumul.io Met deze digital collab 3.0 wordt er voluit ingezet op artificiële intelligentie, dashboarding en benchmarking.

De horeca sector, die kennen ze bij AAPI als hun broekzak. Daar zitten ze trouwens...

AAPI is een horeca-sectorspecifieke all-in planningstool met digital prikklok en volautomatisch dimona-management. AAPI automatiseert en digitaliseert niet enkel de planning en loonverwerking, van de horeca-ondernemer, maar automatiseert ook de Payroll in de back office van alle Belgische Sociale Secretariaten. Hierdoor bespaart niet alleen de horeca-ondernemer, maar ook de dienstverrichter/sociaal secretariaat heel wat administratieve rompslomp en personeelskosten, of zoals ze bij AAPI beweren ‘No More Monkey Business’. En dit alles op basis van de AAPI APP, standaard in de broekzak van de horeca-entrepreneur 2.0.



AI-gestuurde planning

In een tweede fase kijken Dataroots en AAPI naar artificiële intelligentie om horeca-uitbaters actief te ondersteunen in hun personeelsplanning met behulp van gepersonaliseerde aanbevelingen en voorspellingen, of predictive analytics. “Reeds na drie maanden analyse kan een horeca-onderneming rendabeler worden. Met AI zijn we perfect in staat om na enkele maanden een optimale personeelsplanning te suggereren die rekening houdt met tal van facetten, zoals beschikbaarheden, loonkosten, toegevoegde waarde op basis van kunde en ervaring, functieclassificaties en dimona-types”, vertelt Bart Smeets, co-founder van Dataroots.


Top experts

Tom De Pauw kijkt alvast enthousiast naar de toekomst en is meer dan te spreken over de samenwerking met Dataroots: “Bij Dataroots werken absolute topexperts. Ze communiceren helder, werken gestructureerd en denken actief mee in functie van onze ambities. We zijn ervan overtuigd dat we ons met deze samenwerking snel zullen kunnen onderscheiden in de horeca. Met de kracht van AI zorgen we voor een frisse wind die perspectieven biedt op het vlak van omzet en efficiëntie in een sector die onder druk staat.”


AAPI is uniek & fygitaal : eerste én enige digitale app met fysieke Customer Coaches stand-by

Tom De Pauw (zaakvoerder AAPI): “AAPI is meer dan een zoveelste horeca SAAS applicatie (APP & Web), AAPI is een bijdehante horeca app met snoeiharde focus én gepersonaliseerde customer service. Dat maakt dat AAPI uniek ten opzichte van andere planningstools. AAPI’s Customer Coaches zijn stuk voor stuk sociaal juridische experten met meer dan 10 jaar ervaring in de payroll - én horecawereld op hun teller. Enerzijds helpen we de Sociale Secretariaten en hun Payroll consulenten om op een andere, innoverende manier te kijken naar de klant/horeca-ondernemer op basis van data inzichten, gepersonaliseerde aanbevelingen en tal van real time slimme sociaal juridische sensoren die uit de planning worden gegenereerd. Anderzijds staat AAPI de horeca-ondernemer te woord en geven we tal van nuttige tips om via AAPI hun netto rendement te verhogen. Alle dienstverrichters in België gaan eens moeten leren dat horeca-ondernemers ook vragen hebben op weekdagen na 15u30, of in het weekend. De Customer Coaches van AAPI zijn 7/7 te bereiken tussen 8u en 22u.”


Data Done Right

Om haar unieke doelmatige features nog tikje extra te kunnen boosten, kijkt de fygitale start-up AAPI nu nog verder, meer bepaald naar het potentieel van de data die uitbaters ter beschikking hebben, maar nog niet benutten. “Horeca-uitbaters zitten op een berg van digitale data omtrent personeel, loonkost, omzet en marges, maar de inzichten die deze data te bieden hebben, komen slechts zelden aan het licht”, vertelt Tom De Pauw, zaakvoerder van AAPI. “Zelfs voor zij die gericht zoeken, is het lang graven naar de juiste cijfers. Het blijft een uitdaging om deze data en inzichten op een licht verteerbare manier bij de horeca-uitbater te krijgen.” 

Data-analyse & benchmarking

Om daar verandering in te brengen rekent AAPI op de kracht van artificiële intelligentie en de expertise van de Leuvense AI-expert Dataroots en de know-how van het visualisatieplatform https://cumul.io/. In eerste instantie werkten ze samen een strategie uit om met behulp van AI en data-analyse waardevolle inzichten snel en overzichtelijk te presenteren aan de horeca-uitbater. Er werd een datawarehouse ontwikkeld, waar alle HR- en payroll gegevens verzameld en vervolgens gekoppeld werden aan een gebruiksvriendelijk en overzichtelijk dashboard.

Daarnaast werd er ook werk gemaakt van benchmarking. De individuele uitbater kan zo zijn cijfers en prestaties toetsen aan die van andere AAPI-gebruikers. Tom De Pauw: “Zo krijgen onze gebruikers een beeld van hun peers, hun sectorgenoten. Hoe komt het dat horecazaak A dezelfde omzet draait als zaak B, maar geconfronteerd wordt met 15% meer personeelskost? Waarom maakt het nettoloon van het personeel van zaak C 40% uit van de totale loonkost, en is dat bij zaak D slechts 30%? Dankzij AI zullen we op deze vragen gemakkelijker een antwoord kunnen formuleren, waardoor onze gebruikers nog verder zullen kunnen optimaliseren.”



AI-gestuurde planning

In een tweede fase kijken Dataroots en AAPI naar artificiële intelligentie om horeca-uitbaters actief te ondersteunen in hun personeelsplanning met behulp van gepersonaliseerde aanbevelingen en voorspellingen, of predictive analytics. “Reeds na drie maanden analyse kan een horeca-onderneming rendabeler worden. Met AI zijn we perfect in staat om na enkele maanden een optimale personeelsplanning te suggereren die rekening houdt met tal van facetten, zoals beschikbaarheden, loonkosten, toegevoegde waarde op basis van kunde en ervaring, functieclassificaties en DIMONA types” vertelt Bart Smeets, co-founder van Dataroots.

Topexpertise

De samenwerking met Dataroots biedt nieuwe perspectieven voor een sector die onder druk staat. Tom De Pauw kijkt alvast enthousiast naar de toekomst en is meer dan lovend over de samenwerking met Dataroots: “Bij Dataroots werken absolute topexperts. Ze communiceren helder, werken gestructureerd en denken actief mee in functie van onze ambities. We zijn ervan overtuigd dat we ons met deze samenwerking snel zullen kunnen onderscheiden in de horeca. Met de kracht van AI zorgen we voor een frisse wind die perspectieven biedt op het vlak van omzet en efficiëntie in een sector die onder druk staat.”

AAPI – No More Monkey Business
Prins Boudewijnlaan 30, 2550 Kontich 
mail: info@aapi.be - tel: + 32 3 376 45 11
www.aapi.be - @aapi.be

AAPI x Growzer